Mite dan legenda
Asal Mula Desa Arcawinangun Padat Penduduk
Rukun Tangga Sawiji lan Rukun Tangga Wolu
Biyen,
RT 01 RW 02 ing desa Arcawinangun kecamatan
Purwokerto Lor kabupaten Banyumas propinsi Jawa Tengah negara Indonesia kur
alas ing amba. Alas iku ana setunggal macam wit ing aneh lan ajaib. Wit iku
godhonge warnane emas lan murub. Angger wit iku ambrol, godhonge teyeng
dikumpulkake lan didolakake kalih pengulak godhong aneh iku. Godhong iku sering
diarani godhong wit jati emas. Nanging ing seliyani alas iku mboten ditumbuhake
kalih wit-wit jati, nanging wit-wit kalba.
Sebapipun
wit iku ditemukaken kalih penduduk zaman biyen, saenggo alas ing desa
Arcawinangun iku dibabatake lan didadekna umah-umah penduduk. Biyen dudu desa Arcawinangun
arane, alas iku dereng dikenalipun lan dereng dihunikake kalih penduduk. Kur
siji loro ing jejeran, terus bertambahake siji demi siji lan akhire sepanjang
siji gang cilik kue sedurunge dhalan tanah gedhe iku padatipun umah-umah penduduk.
Nanging mung selarik dhalan cilik iku. Lan theyeng dietungake limang umah ing
ana ing alas iku.
Banjur wengi, kekrungon sepi nyeyep kaya urip
lan alas. Aungan-aungan srigala uga kekrungon saka ngisor bengawan. Nanging
siji sing ora pernah penduduk lupakaken. Biyen, ana pengangon kebo. Ben dina
pengangon ngliwati desa Arcawinangun. Ngangonkake kebone saka desa ngisor
bengawan kanthi alas desa Arcawinangun. Kebone theyeng dietung. Ana telung ekor.
Ben dina kebone iku ngliwati umah-umah
penduduk. Ndelengake bobote kebo sing gede. Terus penduduk nginisiatifken
kangge nyilih kebo iku. Kangge memugarkake
alas nggo dijadikaken lahan tandur ing theyeng ditandurkaken pari lan sejenise.
Siji penduduk ngerahkake penduduk, wektu lan tenagane. Pada gawe bates-bates cilik
kangge bidang-bidang tanag ing alas. Terus mbabati siji demi sji wit-witan ing
tumbuh liar ing alas iku. Lan akhire dadia wilayahipun ingkang saged
ditanduripun pari. Subur tanahe, kebo pengangon ing sering mondar-mandir
digiringkake pengangone ing desa Arcawinangun iku diberdayakake. Kerjasama ing
sami-sami nguntungkake. Penduduk olih tenaga kebo, pengangon theyeng aweh
pangan kebo ing las iku.
Nang liya dina, teka penduduk anyar. Dia
saudara kepala suku ing desa Arcawinangun. Penduduk iku yaiku suami istri enom
ing nembe nikah lan lagi golet papan kangge tinggal lan mbina umah tangga. Kepala
suku iku ngerahkake kabeh penduduk kangge buatkake umah nggo penduduk anyar iku.
Kabeh penduduk bondong-bondong suka rela nebang wit nang alas. Terus
ndadikake cilik-cilik lan theyeng digunakake kangge papan nggo nyangga dinding
tembok umah gethek iku. Alabim, ing sedina umah iku dadi. Berkatipun kerjasama lan gotong royong sake penduduk
sekitaripun desa Arcawinangun.
Seminggu pasangan suami istri iku tinggal nang umah anyare. Mereka
repotipun sanget, ben dina dening arep mbuang hajatipun kudu mlayu marang
bengawan ing nang ngisor desa iku. Wit-witan kudu dilampahipun kangge marang
bengawan iku. Terus nuruni curam lan nembe penduduk theyeng mbuang hajatipun.
Karenanipun modern lan lelahipun marang bengawan. Akhire penduduk anyar iku
mbuatake sumur ing ora diwei bates bibir sumur. Sumur iku mlubang ing ngisor
nangisng bates bibire ora keton banget. Ben dina penduduk njikotake banyu saka sumur
iku. Lan nggunakake banyu ing njero kangge kaperluan saben dinten. Saderenge
penduduk manfaatkake banyu langsung saka bengawan ing curam.
Tiba-tiba kebo ing gedhe lan nampakipun beringasakake marang umah penduduk.
Kebo iku kaya kalang kabut ing jalanipun, jalane ora terarahkake maning. Saenggo
sikil mburi kebo iku keplosok ing njero sumur iku. Awale kur sikil mburine.
Penduduk tesih theyeng ngatasi kangge ngangkat bobot hewan abot iku. Nanging
sebabipun saking abote. Tubuh kebo iku kesungkur ing njero sumur, kur sebates
badan lan tesih nampakkake sebagian endase. Kebo iku ngrengek kelaraen. Lan
sepetil maning angger mulut sumur iku sepetil dilebarkake maning kebo iku
theyeng tiba lan mlebu seutuhe ing njero sumur iku.
Saenggo atas saranipun kepala suku, bagian mulut sumur iku digalikake maning
saenggi ndadikake kebo iku tiba lan theyeng diangkatipun setelahipun ngambakake
sumur iku dadia tanah ing datar. Penduduk pun gotong royong mbabati alas ing
ana mburi umah anyar iku. Terus nggali tanah sumur. Kabeh kerjasamanipun siji
karo liyane kange nyelamatkake kebo pengangon iku. Nggali lan terus nggali. Macul
tanah. Nguruk lan nguruk sebagianipun tanah ing curam. Saenggo dhalan marang
bengawan iku ora njadikake sesuatu ing medeni kangge penduduk iku. Saka titik
mulut sumur tempat terjebakake kebo iku, alas iku diperluasipun saenggo mudahake
penduduk kangge mbuatake dhalan marang bengawan tanpa kudu ngliwati turunan ing
curam. Kanthi marang bates bengawan ing
dadea datar.
Nanging, sederenge penduduk rampung ngeluaskake lahan sumur iku. Kebo ing
tiba nang njero sumur iku sampun mboten wonten. Akhiripun atas persetujuan saka
pengangon. Kebo iku disembelihkake lan diolahkake kalih penduduk desa
Arcawinangun kangge dijadikaken makanan gedhe suguh kesel setelahipun
perluasaken lahan ing alas iku.
Penduduk pestanipun. Dhahar hidanganipun ing disiapkake kalih ibu-ibu rumah
tangga iku. Terus sami-sami bergunduh-gunduh rasa. Nyritakake kisah ing nembe
kedadean. Njelaskake kronologi kedaden lan bungah sareng-sareng sebaipun daerah
mereka sampun amba sanget. Saenggo mereka saged nanduri wit-witan ing lahan iku.
***
Desa
Arcawinangun limpah bahan pakan tandur dhewek. Alasipun asri kangge didadikake area
dholanan bocah-bocah. Bocah-bocah chilik playon ming ngana-ngene njajaki alas
ing nesih sisa. Mbantu wong tua ing sawah. Lan dholan kebo saking riange. Nyusuri
banyu bengawan lan dholan sepuase. Plorotan ing tanah bekas galian iku lan
njadikake klambi kotor sebabipun keriangan nduwe desa ing asri.
Nanging,
tiba-tiba siji penduduk anyar maning ing teka lan mriksani pemandanganipun
desa, mutuskake kangge netapipun lan mbuatipun umah ing dhuwur bumi
Arcawinangun iku. Penduduk iku ndirikake gubuk. Terus njagong-njagong ing serambian
gubuk iku. Setelahipun lunga marang embuh ming endi. Kados meniku seterusipun
kanthi kepala suku mawas lan penasaranipun kangge wong iku. Wong iku wis suwe
nang gubuk iku nanging, kur sedhela lan lunga embuh marang endi. Sapa lan ana
maksud tujuan apa nglakokaken hal semacam iku.
Kepala
suku mereki, tutur pithakon kepala suku iku sopan lan alus. “Punten, nyuwun
sewu nggih pak. Panjenengan kulo perhatiken dateng teng gubuk saniki dinten
sesuk, wedangan terus mulih .. panjenengan asmanipun sinten lan wonten tujuan
nopo panjenangan wedangan teng mriki?” katanipun alus.
“Punten
nggih pak, pangapunten sanget. Kulo teng mriki badhe dirikaken umah nanging
kulo mboten ngertos niki tanah milik sinten lan kulo badhe tumbas kiyambak
kalih sinten.” Jelasipun tanpa memperkenalkake asmi nanging langsung njelaskake
maksud lan tujuan.
“Bapak
badhe tumbas tanah kiyambak. Niki desa dereng milik sinten-sinten. Desa milik
sekahabean utawi dipelihara kabehan lan diolah sakabehan.”
“Menawi
kados meniku kulo saged ndirikake rumah teng mriki nggih pak?”
“Saged
.. saged .., nanging mbaur kalih sekabehane penduduk.”
Akhiripun
penduduk pun mbuatkake umah kangge penduduk anyar iku. Mereka nganggapipun
kaling datengipun penduduk marang desa Arcawinangun saged mberikake angin segar
lan wonten ing anyar ing desa iku.
Penduduk
iku perilakuipun lumayan paradoks saka perlakuanipun kalih kepala suku. Ia
kesanipun semena lan mukanipun kalih. Penduduk pasangan suami istri iku dibuatkae
gremungsung umah tanggane. Tuduhipun kalihane zina padahal mereka sampun menikah.
Terus istri saka pasangan iku ngandung. Lan nimbulkake fitnah anyar saka penduduk
gubuk anyar iku. Ia ngumbarkake angger anak ing ana rahim wanita iku dudu anak saka hasil
hubungan intim keduane nanging hubungan intim istrine kalih dirine.
Lantas
geramipun suamine. Dia ngelaporkaken kalih kepala suku desa Arcawinangun.
Penduduk anyar iku diadili lan disidang kalih warga. Pasangan suami istri iku
nyudutkake penduduk gubuk anyar iku. Saenggo penduduk gubuk anyar iku ngrasa
posisine keancam lan njaluk maaf kalih pasangan suami istri iku.
Ora
gur mitnah pasangan suami istri iku, Ia uga ngajarkake kalih penduduk kangge
dhahar daging ular lan kewan melata lainne ing sepanjang bengawan. Kayak biawak.
Suatu ketika seorang penduduk desa setempat ing umahipun ana ing samping umah
penduduk anyar iku, mriksani ulah-ulah aneh ing nyurigaken. Ia ndheleng penduduk
anyar iku mburu seekor ula klewing kuning. Dia mlayu marang arah ula iku terus
karo cekatan nangkepkake. “Ula ko dipangan. Kaya langka panganan bae.”
Penduduk
anyar iku masakake ing njero umah. Mambu langur ing sanget nusuk mbuat warga dadi
lebih ora karuan. Warganipun ngelaporkake ulah penduduk iku kalih kepala suku. Maning,
kepala suku iku ngadakake sidang nang ngarep warga. Lan akhiripun penduduk anyar
iku diusir lan dilarang kangge nempati umahe saenggo timbul rasa dendam nang
njero atine.
***
Nanging
aneh penduduk iku malah njadikake lewih akeh wong asing ing datheng marang desa
Arcawinangun. Entah apa ing ia katakaken, malah ia ngerekomendasikake kalih
penduduk asing kangge mbuat umah ing desa Arcawinangun iku. Saenggo makin dina desa
iku makin padat penduduke.
Suatu
ketika datheng seorang pemborong saka desa seberang. Dia memborong kabeh wit
ing ana nang alas iku. Terus nebang ora karo sistem tebang pilih tanam. Ia mbabatipun abis wit nang alas iku. Saenggo wilayah desa
Arcawinangun makin meluasipun.
Dhalan
tanah gedhe ing ngarep desa iku diaspal kalih pemerintah. Sebuah buldoser gedhe
ngliwati ngarep umah warga terus mbuatkake
dhalan raya ing sanget gedhe. Tanah ing ganu kur sekedar tanah ditambahipun
kalih material aspal saenggo ngerasipun lan warnaipun keirengan. Wis langka
maning alas ing desa Arcawinangun kiye. Nanging siji lahan tandur tesih sempet
diselamatkake. Sji hektar lahan tandur iku dijadikake area serba guna. Kangge
dholanan bocah-bocah, tandur pari, njadikake sidang nang ngana, lan akeh ing
dilakukake ing lahan iku.
Siji
area iku ana nang pinggir ndalan ing sampun diaspal. Diadakaken sebuah
pertunjukan ing ngundangkake perhatian akeh masyarakat ing sekitar desa
Arcawinangun. Kesenian Ebeg aranipun. Kesenian iku ngandalkake mistik kangge
ngundang roh aneh lan mlebu marang pengebeg kangge ngelakukake aksi diluar bates
akal manungsa. Kaya mangan bara, mangan beling bekas kaca, nembuskake benda
tajam ing njero tubuh lan nesih akeh hal aneh ing mbuat wong kagum.
Awalipun kagum. Nanging seorang penduduk ing
mengertos agama matahipun kekagumanipun para warga. Dia mbaca surat al-fatihah,
para pengebeg iku ketika arep mangan bara iku ngrasakna ilate kelu lan kebakar.
Pengebeg muntahkake kabeh bara ing njero mulut, terus ngorong-ngorong kelaraen.
Kur rong kali pentas kesenian iku digelar nang
desa Arcawinangun. Terus ora nana maning tontonan mistis kaya kuwe. keganti kalih
pasar wengi ing diadakake nang area iku uga. Undaran, bianglala, plorotan,
ombak air, kuda komedi putar, kabeh campur dadi siji lengkap karo pedagange.
Pedagang aromanis ing mbanjiri pasar wengi iku. Penduduk sekitar sampun mule bondong
marang hiburan pasar wengi.
Mereka nikmati wengi minggu mereka ing pasar wengi
iku. Numpaki kabeh wahana permainan ing ditawarkake. Terus bali bondong-bondong
maning setelah wengi makin larut. Pasar wengi iku kur diadakake rong dina ing
desa Arcawinangun. Nanging tahukah? Setelah pasar wengi iku lahan ing sampun dibabatipun
tandurane kangge dijadikake pasar wengi arep dibangun sebuah POM bensin kalih pemerintah.
Para warga pun mboten mangertos menawi meniku. Mereka kur ndesu ing njero ati. Kur
kepala suku ing njaluk kejelasan kalih pemerintah. Lan pemerintah nawaripun
area serba guna desa Arcawinangun kalih segepok duit, nilene mungkin teyeng dibagi
rata kanggo kabeh penduduk desa. Nanging kenangan area iku kudu kegilas lan keganti
karo tempat ing asing kangge mereka yaiku POM bensin.
Untunge sebagian penduduk saka mereka sampun
bekerja di luar desane. Desa Arcawinangun kur dijadikake sebuah tempat peneduh ing
asri kangge nyambung keberlangsunganipun urip mereka. Tambah dinten penduduk
makin madatipun. Apalagi ditambah karo ana POM bensin ing mbuat lalu lintas ing
dhalan gedhe iku makin ramai. Alas wis ilang. Area tandur wis digantikake karo
segepok duit. Lan kur siji penduduk ing nesih megang prinsip kangge ngolah
tanah ing ngarep pekarangane. Lan penduduk laine wis melu arus modenisasi.
Saka limang umah ing awalipun nderet siji
dhalan cilik nang mburi dhalan ghede. Siki tumbuh nang mburine telung nderet umah
maning. Terus nyamping lan dhalan cilik desa keton menyetiga nang ngana ngene.
Deret siji nanti telu wis pool ana tikungan, dhalan ming nganan, ming ngiri lan
ana dhalan cilik ing tengah-tengah rong nganan lan ngirinya. Lahan tanduran keganti
tanduran bangunan. Lan desa Arcawinangun sampun memadatipun.
Akhiripun muncul ide saka salah sawiji warga.
Ia ngusulkake kangge mbagi rukun tangga iku
ndadea kalih bagian. Rukun tangga siji lan rukun tetangga wolu ing kur dibatesi
kangge lurung cilik deret paling pol. Lan kabeh ing nyamping termasuk rukun tangga
wolu. Awalipun para warga nolak arep ana pemekaranipun iku. Sebebipun ati mereka
sampun satu padu. Nanging sebabipun akeh warga ing rukun tangga iku ing
nyebabkake mereka kudu dibagi ndadea kalihipun.
Nanging saderenge dibagi ndadea kalih. Kedua
rukun tetangga Iku ngadakake acara pelepasan ing sanget luar biasa. Kabeh mbaur
dadi sawiji kangge nyelesaikake sebuah perlombaan yaiku masakipun kangge bapak-bapak
lan resik-resik umah lan lingkungan sekitar kangge para ibu. Umah terresik
kalih lingkungan ing sekitare ing nampakipun asri yaiku juara saka para ibu
terhebat.
Acara pun dimule lan dipanitiai saka pemuda-pemudi
asli desa iku. Acara satunggal yaiku lomba resik-resik umah lan pekarangan
sekitar umah. Kabeh ibu mbersihkake umahe. Ana ing dibantu kalih suamine,
anake, lan sanak saudarane. Kabeh mbaur dadi sawiji ing mbersihkake umah
masing-masing lan mbersihkake lingkungan sekitar. Kalian upayanipun saat
pemekaran iku berlangsungnipun keduane sampun siap kangge berlomba ing
njadikake rukun tanggane ing paling indah lan patut dadi teladan.
Panitia pemuda-pemudi pun mule beraksi. Wektu
lomba ing telah ditentukake sampun telas. Terus mereka mbagi tugas kangge
mriksani isi dalam ruangan umah siji per siji serta lingkungan sekitar umah iku,
terus catatipun ing lembaran ing sampun disediakake.
Sausai nile para karang taruna iku makempol
kangge ndiskusikake hasil umah lan lingkungan terresik serta ngawehaken kategori-kategori
kalian umah-umah liyane. Masing-masing umah olih kategori terbaike. Ana ing desain
rumah ternyaman, sanitasi terresik, umah terhijau, rumah terrapih, rumah
terindah lan liyane. Saenggo kabeh umah duwe kebanggaanake.
Terus dilanjutake acara lomba ingkag kalih
kangge bapak-bapak yaiku lomba masakipun nasi goreng. Acara iku ana ing ngarep
umah masing-masing, sebabipun terlalu ribet angger kompor lan perkakase kudu digotong
nang siji area, apa maning area desa iku sampun padat kalih penduduk. Para
bapak bersiap lan mereka mule beraksi. Kabeh nampak sibuk masak lan mlayu ming
ngana ngene. Salah sawiji penduduk ana ing kudu matikake kompore dhisit terus balik maning marang
kompor guna ngambil bahan ing ketinggal teng inggil. Ana ing nampak asyik lan
nikmati acara masak-memasak iki. Kabehipun bungah diiringikake lagu saka sound mushola desa Arcawinangun.
Rampung kabeh. Lomba masak pun rampung. Para
bapak diminta kangge ngehentikake aktivitas masake. Lan para karang taruna pun
beraksi. Nyicicipi hasil masakan ing
sampun dibuatipun kalih oleh para bapak. Sawiji pemuda nyicicipi limang masakan.
Lan masing-masing pemuda bakal makempol dadi siji kalian nggawa masakan iku. Saenggo
kur ana limang welas masakan ing kesisa. Limang welas iku dicicipi oleh telung ibu-ibu
lan sawiji ibu nyicicipi limang masakan saenggo ing kesisa kur telung piring nasi
goreng. Sisane dimakan sami-sami karena dicicipi nggunakake pisin saenggo tesih
higienis kangge dikonsumsi.
Telung masakan nasi goreng iki ditentukake kalian kepala suku kangge milih
mana juaranipun ayah terhebat ing masak. Lan diumumkanlah sakabehanipun. Salah
sawiji saka rukun tangga wolu lah ingkang menangkake lomba masak para ayah iku.
Lan salah sawiji saka rukun tangga siji iki menangkake umah terresik kangge ibu
terhebat. Adil, rukun tangga siji lan rukun tangga wolu sami-sami ndapatkake
kebanggaan. Mereka mbaur bersama lan nikmati acara pemekaran kedua rukun tangga
iki sami-sami.
Nanging ing perkembanganipun kabeh mboten
sakjalanipun sami-sami. Rukun tangga wolu lewih nonjolkake ambisinipun sebagai
pemenang segala bidang kedesaan. Dimule saka ngikutkake lomba keresikan ing kabupaten
Banyumas nanging mboten mbuahake hasil kanthi ngadakake karnaval ngenalkake
rukun tangga wolu.
Rukun tangga wolu ing anyar iku makin majunipun.
Mereka didominasi kalih penduduk pendatang. Lan rukun tangga siji ing lama
tetap ing tempate sebabipun mereka didominasi kalih para penduduk asli ing desa
menika. Nanging kalihipun saged urip makempol secara berdampingan lan mbaur sawiji
kalih liyane. Walau sistem pendatang meksa mereka pisah kalih segala kenangan alas
ing ana nang njerone. Mboten wonten ing mangertos arep kedadean kados menika. Cerita
perkara alas ing asri nanging desa Arcawinangun menika dadea cerita wajib kangge
mberitahukake kalian bocah-bocah mereka bahwa biyen desa Arcawinangun yaiku
alas ing sanget lebat.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar